THE “MOJO” MAN SPECIAL – VOL. 3 : IT’S YOUR VOODOO WORKING  - VARIOUS ARTISTS

Rhythm and Blues (R&B) is de verzamelnaam voor de muziek van zwarten in de VS tijdens de jaren 1940/1950, waaruit later de doo-wop en rockmuziek is ontstaan. R&B is een begrip dat werd geïntroduceerd door het Amerikaans weekblad voor de muziekindustrie Billboard Magazine. Het blad werd 126 jaar geleden (in 1894 door William Donaldson & James Hennegan) opgericht als Billboard Advertising en wou het begrip “race music”, dat aanstootgevend werd bevonden, vervangen. Uit een allegaartje van uiteenlopende muziekgenres als gospel, boogiewoogie, jazz en blues ontwikkelde zich een nieuw soort van dansbare muziek, die eerst met het racistische begrip "race music" werd omschreven. De typische instrumenten van het genre waren de trompet, de saxofoon en de elektrische gitaar. Als dansmuziek loste de R&B de swing af. De belangrijkste vertegenwoordigers van het genre waren aanvankelijk T-Bone Walker, Muddy Waters en B.B. King. Zij werden opgevolgd door meer door de gospel beïnvloede musici als Aretha Franklin, Ray Charles en Wilson Pickett of door meer naar de rock 'n' roll neigende musici als Fats Domino en Chuck Berry.

“To make people DANCE and ENJOY!!...“

Koko-Mojo Records is een divisie van Rockstar Records Limited, gevestigd in Cork, Ierland. Het doel van Koko-Mojo Records is heel simpel: dansbare muziek uit de jaren 1950 -onder de noemer Blues/ R&B- op o.a. vinyl uitbrengen! Hun compilaties zijn samengesteld door dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen!

Koko-Mojo’s doelstelling geldt ook voor de R&B compilaties, waarbij opgemerkt dient te worden dat er een verschil is tussen de originele R&B (een term die uit de jaren 1940 stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek) en de hedendaagse (een genre dat er wel wat van wegheeft, maar dat over het algemeen veel zoetsappiger is).

De huis DJ die heelwat cd’s voor Koko Mojo compileert is Victor Mac, beter bekend als Little Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues- en rootszanger, gitarist en mondharmonicaspeler, evenals een platenverzamelaar, musicoloog, entertainer, dj en platenproducent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ en ‘Memphis Mojo’.

In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit , opgenomen gedurende een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown.​ Het album werd in 2018 in het VK verkozen tot "Album van het jaar" door The Blues Lounge en in Scandinavië door het tijdschrift BluesNews.

In januari 2020 vormde Little Victor de Mighty Lo-Fi Kings, een nieuwe band met Rob Glazebrook, waarin hij gitaar speelt en de zang deelt. Bassist is Orlando Shearer en drummer, Nick Simonon.

“THE “MOJO” MAN SPECIAL – VOL. 3: IT’S YOUR VOODOO WORKING”

‘The “Mojo” Man Special Vol. 3: It’s Your Voodoo Working’ (KM-CD #101) werd -alsof het niet vanzelfsprekend is- door Little Victor aka DJ the Mojo Man samengesteld. Het centrale thema is voodoo en daarrond de muziek uit Louisiana en New Orleans, die bekend staat als Crescent City. Gekende (Koko-Mojo) artiesten en nieuw geïntroduceerde artiesten worden op de compilatie gemengd, om een ​​meer divers en gevarieerd aanbod van geluid te krijgen.

Een ontdekkingsreis, ik schreef het al vaker in mijn Koko-Mojo recensies, dat is ook deze “Special” die opent met een pittige rocker van The Nightriders en hun “Lookin' For My Baby”, een nummer uit 2009 van Smith & Starkes. Deze Amerikaanse band was de backing band van James “Doc” Starkes en bestond uit frontman, bassist en trombonist James "Doc" Starkes, zanger, saxofonist Melvin Smith (Clyde "Blow Top" Lynn & his House Rockers, Big John Greer), pianist Harry Van Walls (Ruth Brown, Joe Turner, Sticks McGhee, Joe Morris, Clyde McPhatter & The Drifters, The Clovers…), gitarist Harry Crafton (Doc Bagby, The Jive-Tones, The Sonotones, The Craft Tones…), saxofonist Joe Sewell (Tiny Grimes' & Harry Crafton's Orchestras) & drummer Jimmy Johnson. Bobby Brookes lijkt moeilijk uit zijn woorden te geraken op “You're Better Move” en met wat doo-wop proberen The Guytones op hun “Baby I Don’t Care” indruk te maken. Jimmy Anderson gaat op “Naggin” al wat meer richting van de blues en Smiley Lewis doet het met een diepe sax lekker oldschool op “Real Gone Lover”. Het was Lewis’ single die uitkwam net voor zijn monsterhit uit 1955 "I Hear You Knocking” , die o.a. door Fats Domino, Dave Edmund en verschillende andere artiesten nieuw leven ingeblazen werd. The Penguins was een doowop-groep uit Los Angeles, Californië, uit de jaren 1950 met o.a. Walter Saulsberry, Teddy Harper & Randy Jones. Hun “Money Talks” klinkt, zeker door de tekst, vertrouwd in de oren. Wat verder in de rij is Dr Feelgood een “bekende”. Dr. Feelgood is een nog  bestaande Britse rock- en bluesband, geformeerd in 1971. De naam is afkomstig van een bluesnummer met de gelijknamige titel van Johnny Kidd & the Pirates, oorspronkelijk opgenomen in 1962 door Willie Perryman, die het nummer -dat hier op de cd staat- "Dr. Feel-good" opnam onder het pseudoniem "Dr. Feelgood & The Interns". Misschien kennen sommigen Johnny Amelio en zijn “Jo-Ann ,Jo-Ann”? De blues volgt er dan met Muddy Waters (“Read Way Back”) en Howlin' Wolf (“Poor Boy”), wat surf krijgen we van The Hollywood Flames en hun “Strollin' On The Beach” en na een droevige Chuck Bradford (“You're Going To Miss Me  ( When I'm Gone )”) mag Red Prysock instrumentaal afsluiten met “Harem Girl”.

“KM-CD 102, ‘The Mojo Man Special Vol. 3: It’s Your Voodoo Working’ is een compilatiealbum met (opnieuw) originele nummers uit de jaren 1940/1950 die staan voor dansbare, stevige, rauwe en swingende R&B muziek. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis van vooral zwarte muzikanten in Amerika, dat de basis is van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC – rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

01. The Nightriders – Lookin’ For My Baby (Smith, Starkes) Sue 719 1959 - 02. Deep River Boys – Whole Wide World (Jones, Biggs) Vik $X-0205 1956 - 03. Bobby Brookes – You’d Better Move (McCoy, Kirkland) RCA Victor 47-7238 1958 - 04. The Guytones – Baby I Don’t Care (Evans, Gibson) Deluxe 45-6163 1958 - 05. Joe Tex – Pneumonia (Tex) King 45-4980 1956 - 06. Jimmy Anderson – Naggin’ (West, Anderson) Excello 45-2220 1962 - 07. Smiley Lewis – Real Gone Lover (Bartholomew, Durand, Robichaux) Imperial X5349 1955 - 08. The Penguins – Money Talks (Unknown) Dootone EP-241 1958 - 09. Herb Hardesty – Just A Little Bit Of Everything (Hardesty) Federal 45-12444 1961 - 10. Count Demon – My Isabella (Demon, Yarber) Po’ Boy’s 300 1962 - 11. The Four Duchess – Cry For Me Baby (Unknown) Chief C 7014 1960 - 12. Oscar Brown Jr. – Work Song (Adderly, Brown Jnr.) Columbia 4-41977 1961 - 13. Dr. Feelgood And The Interns – Doctor Feel-Good (Smith) Okeh 4-7144 1962 - 14. Stick Evans & His Orchestra – You’re The One (Evans) Soul SE-101 1961 - 15. The Atmospheres – Kabalo (Voekel, Brown, Hill, Kromar, Waldorp, Allday) Lin 5023-45 1959 - 16. The Happyland Singers – Swingin’ On The Golden Gate (Scott) Speciality SP- 894-45 1956 - 17. Johnny Amelio – Jo-Ann Jo-Ann (York, Amelio) Blue Moon BM-408A 1958 - 18. Muddy Waters – Read Way Back (Oden, Morganfield) Chess 1752 1960 - 19. Howlin’ Wolf – Poor Boy (Burnett) Chess 1679 1957 - 20. Charles Sheffield – It’s Your Voodoo Working (Sheffield) Excello 45-2200 1961 - 21. Frankie Ford – Alimony (Ford, Smith) Ace 566 1959 - 22. The Hollywood Flames – Strollin’ On The Beach (Jones) Ebb 144 1958  - 23. Chuck Bradford – You’re Going To Miss Me (When I’m Gone) (Bradford) Fire 505 1961 - 24. Red Prysock – Harem Girl (Cappa, Berglund, Merritt, Smith) King 45-5669 1962

Discography KOKO MOJO RECORDS

 

Artiest info
Website  
 

Label: Koko-Mojo Records